Leefwijze

Tijdens zwangerschap gebeurt er veel in en met je lichaam. Er zijn aantal zaken waar je op moet letten in deze periode, die staan hieronder verder uitgewerkt.

De folder zwanger! is samengesteld door de beroepsorganisaties van verloskundigen (KNOV), gynaecologen (NVOG), huisartsen (LHV), apothekers (KNMP), het RIVM en het Erfocentrum. Deze informatie is up to date. Als je deze folder leest heb je veel informatie rondom je zwangerschap gekregen.  
Folder Zwanger!
flyer Pregnant!

Voeding

Het is tijdens de zwangerschap belangrijk om gezond, gevarieerd en vers te eten. Bij je eerste controle krijg je van de verloskundige informatie over wat je wel en beter niet kunt eten. Ook wordt de voedingswijzer met zijn 5 groepen toegelicht. Het is belangrijk om uit alle groepen iets te eten bij elke maaltijd, dus gevarieerd en vers eten. Kijk via onderstaande links op de website van het voedingscentrum voor meer informatie.
voedingscentrum

Viseten is goed in de zwangerschap maar doe het verantwoord!
visbureau vis en zwangerschap

Aandachtspunten

IJzer zit in groenten, vlees, volkorenproducten, muesli, peulvruchten en appelstroop. Ijzer is belangrijk voor de vorming van extra bloed bij jezelf en voor het bloed van de baby. Het is daarom aan te raden bij elke maaltijd zeker één van deze producten te gebruiken.  IJzer wordt het beste opgenomen in combinatie met vitamine C, gebruik dus bij je maaltijden producten met vitamine C (zoals kiwi, mandarijn, sinaasappel, grapfruit of vers geperst sap van deze vruchten). 
Calcium concurreert met het ijzer en zal eerder opgenomen worden dan ijzer. Het is daarom aan te raden om calciumproducten één uur voor of één uur na de maaltijd te gebruiken, zo krijg je van beiden voldoende binnen. Calcium zit in onder andere in melk, yoghurt, kaas.
Vitamine D zorgt voor een beter bot opbouw bij jou en je baby. Vitamine D zit al verwerkt in de multi-vitamine tabletten voor zwangere vrouwen. Je mag ook alleen extra vitamine D tabletten slikken (10 microgram). De extra vitamine D slik je gewoon door zolang je borstvoeding geeft.
Vitamine A is in grote hoeveelheden schadelijk. Vitamine A zit in leverproducten zoals leverworst, leverkaas en paté. Je mag hier maximaal 1 boterham per dag mee eten. 

Listeria is een bacterie en kan groeien in rauwe producten (groenten, kip, vis en vlees) die lang in de koelkast worden bewaard. Het is dus beter deze producten zo kort mogelijk te bewaren en zoveel mogelijk vers te eten. Kook en braad de groenten en vlees goed gaar.  Franse kazen kunnen van rauwe melk (au lait crux) gemaakt zijn, in dat geval kunnen ze listeria bevatten. Je mag franse kazen eten zolang ze maar van gepasteuriseerde melk zijn gemaakt. Bijna alle kazen in Nederland zijn van gepasteuriseerde melk gemaakt, het staat meestal op de verpakking vermeld. Mocht het niet duidelijk zijn dan is het beter om het product niet te eten. Vacuümverpakte vis wordt afgeraden om te eten wegens vergrote kans op listeria in deze produkten. 

Het slikken van foliumzuur voor je zwanger wordt verkleint  de kans op het krijgen van een kind met een open rug, een open schedel of lipspleet met 70%. Wanneer je graag zwanger wilt worden kun je het beste één maand voordat je met voorbehoedmiddelen stopt beginnen met 0,5 milligram foliumzuur per dag. Dit is zonder recept verkrijgbaar bij de drogist of apotheek. Blijf foliumzuur slikken tot je 2 maanden zwanger bent. Na 2 maanden zwangerschap is extra foliumzuur niet meer nodig.    

Vitaminepreparaten hoef je niet persé te gebruiken zolang je gezond en gevarieerd eet. Mocht je toch graag wat willen gebruiken neem dan een vitaminepreparaat wat speciaal is samengesteld voor de zwangerschap zoals Gravitamon en Femnatal. In gewone’ vitaminepreparaten kan weleens teveel vitamine A zitten. 

Toxoplasmose is een parasiet die in (half)rauw vlees, in ongewassen groenten, fruit, ontlasting van koeien, schapen, varkens en katten te vinden is. Toxoplasmose is een infectieziekte die kan leiden tot aangeboren afwijkingen bij de baby. Het is daarom belangrijk om geen (half)rauw vlees te eten, groente goed te wassen en als je in de tuin of met aarde werkt handschoenen aan te trekken. Tevens kan je beter de kattenbak niet verschonen.

Drinken is belangrijk tijdens de zwangerschap, drink voldoende, zo’n 2 liter per dag, dit zijn ongeveer 10-12 glazen per dag (water, thee, sapjes, melk). Koffie bevat cafeïne, wanneer je veel koffie drinkt (méér dan 4 koppen per dag) dan kan de baby daar onrustig van worden. Overweeg daarom om tijdens de zwangerschap cafeïnevrije koffie te drinken.

Zonnebank en sauna

Of een hoge omgevingstemperatuur tijdens de zwangerschap kwaad kan is niet bekend. Mogelijk is het verstandig de eerste maanden van de zwangerschap langdurig hete baden, saunabezoek of zonnebank te vermijden. De zonnebank kan tevens ook een zwangerschapsmasker veroorzaken of verergeren. Dit kan ook gebeuren door zonnen.

Beweging

Tijdens de zwangerschap is het goed om te bewegen, zoals wandelen en fietsen. Wanneer je een sport beoefent is het belangrijk dat je tijdens en na het sporten een goed gevoel hebt. Je merkt zelf goed wanneer het niet meer prettig voelt, je krijgt harde buiken en bent erg moe. Dan is het verstandig minder intensief te sporten of te stoppen. Er is natuurlijk een groot verschil tussen alle sporten, mocht je specifieke vragen hebben dan kan je die bij ons kwijt.
 

Medicijn gebruik

Medicijnen in de vorm van poeders, pillen, capsules, injecties, zalf/crèmes en pleisters worden door een arts of verloskundige voorgeschreven. Gebruik je medicijnen of middelen zonder recept dan spreken we van zelfmedicatie. Bespreek het gebruik van voorgeschreven en niet voorgeschreven medicijnen met de verloskundige, zij kan je vertellen of je deze medicatie mag blijven gebruiken tijdens je zwangerschap.
Let ook op homeopathische middelen. Vaak weten we van deze middelen nog niet of ze, eventueel schadelijke, invloed hebben op de ongeboren baby.

Roken en Alcohol

Zoals iedereen wel weet is roken slecht voor jezelf, je omgeving en het ongeboren kind. De risico`s voor je ongeboren kindje kunnen zeer ernstig zijn! Het is daarom van belang dat je al voor de zwangerschap stopt met roken. Mocht je pas later weten dat je zwanger bent stop dan op het moment dat je dit weet. Het is moeilijk om te stoppen met een dergelijke verslaving, maar het is erg belangrijk. Wil je stoppen met roken dan kan je aangeven bij je huisarts of bij ons. We helpen je graag verder.
info filmpje over roken: youtu.be
filmpje over roken in de zwangerschap en de gevolgen van roken: deverloskundige.nl

Onlangs heeft de Gezondheidsraad naar aanleiding van onderzoek een uitspraak gedaan over alcoholgebruik tijdens de zwangerschap. Zij raden aan gedurende de gehele zwangerschap geen alcohol te gebruiken. Alcoholgebruik tijdens de zwangerschap kan grote gevolgen hebben voor de baby, het kan serieuze afwijkingen geven.
Mocht je problemen hebben met het stoppen met alcohol drinken schaam je hier dan niet voor maar geef het bij ons aan. Wij kunnen je helpen!

alcohol en zwangerschap
flyer-alcohol_en_zwangerschap pdf

Folder_wat_je_moet_weten_over_alcohol_roken_drugs_en_zwangerschap.pdf

Drugs

Het gebruik van soft-en hard drugs is voor jou en de baby schadelijk. Het is erg belangrijk dat je gebruik van deze middelen bij ons meldt, zodat wij jou en de baby goede zorg kunnen geven. Stop direct met het gebruik van drugs het liefste VOOR dat je zwanger bent!
folder drugs en zwangerschap
informatie over drugsgebruik en zwangerschap www.drugsinfo.nl